Det siges at man altid husker din første kærlighed. På samme måde husker du også altid din første sejltur. Hvordan kommer din første sejltur til at se ud? Her er nogle at de ting, du kan forvente, der kommer til at ske.

Der er en stor chance for at båden vil være fortøjet med et tungt anker. Både, der ligger fortøjrede, peger ind i vinden, hvilket er ideelt til hejse sejl. Storsejler kommer først, og går nemt op næsten hele vejen – men det sidste stykke vej vil tage nogle kræfter at trække. Derefter kommer turen til bommen, hvilket er det vandrette rør, der er fastgjort til masten, som holder foden (eller bunden) af ​​storsejlet. Det svinger fra side til side, når sejlet blafrer om som et flag. Det er der intet i vejen med, bare sørg for at holde hovedet væk! Hvis det blæser meget kan bommen også blive lidt støjende.

 

Fokken er det trekantede sejl foran masten, og det skal op efter storsejlet, men det er lettere at hejse. Den vil også blafre rundt, men har ikke nogen bom fastgjort til den, så den person der sendes til ud for at løsne fortøjningen behøver ikke at bekymre sig om at blive slået ud.

Når fortøjningen bliver løsnet, begynder båden at sejle baglæns. Ved at trække spidsen ud til den ene side af båden, får du vinden at skubbe boven mod modsat side. Når boven svinger omkring 45 grader væk fra vinden, er det tid til at trimme (justere) storsejlet, indtil det stopper med at blafre og bliver fyldt med vind. På samme tid vil et anden medlem af besætningen trimme fokken. Når der er vind i begge sejl begynder båden ligeså stille at bevæge sig.

Styrmanden skal prøve at styre udenom andre både, der ligger fortøjrede, og når han eller hun gør dette vil storsejlet og fokken skulle justeres lidt mere, da det er sandsynligt, at kursen bliver ændret lidt. Hvis vinden er frisk vil båden “krænge” (læne sig) lidt, og det vil føles som om, at du sejler rigtig hurtigt. Når I er kommet ud på åbent vand, vil skipperen sætte en kurs, og styrmanden vil styre i en lige linje (dette kræver øvelse) og besætningen vil trimme sejlene igen.

Dernæst er det vigtigt at lære, hvordan man styrer, trimmer, udøver manøvrer, og måske endda prøve at hente en mand over bord ved at bruge en bøje som “offeret”. Inden for en time vil I begynde at få styr på tingene og vil begynde at have det sjovt. Når det er tid til at sejle tilbage til havnen, vil du sikkert ønske, at du kunne blive ude på vandet længere og begynde at se frem til din næste tur.