Sejlbåde styres ved hjælp af roret – et skarpt, lodret bræt, der enten er monteret på agterspejlet (den flade ende af båden) eller under båden. I begge tilfælde virker roret ved at afbøje vandstrømmen. Når styrmanden (den person der styrer båden) drejer roret, rammer vandet det med øget kraft på den ene side, og nedsat kraft på den anden. Roret bevæger sig i retning af lavere tryk.
Når man vender roret, drejer båden sig om et punkt nær dens midtsektion, omtrent ved masten på en yacht. Når båden skifter retning, bevæger hækken bevæger sig ene vej, og boven bevæger sig den anden vej. På tæt hold er det vigtigt for styrmanden at huske dette, og forberede sig på store sving for at undgå at støde på andre både, dokker, bøjer osv. De fleste nye sejlere begår denne fejl, men sjældent mere end én gang.
De fleste mindre sejlbåde bruger en “rorpind” til at dreje roret. Dette er stort set en pind af træ eller nogle gange aluminium, der er fastgjort til toppen af roret. Rorpinden er beregnet till at dreje roret mod vandets tryk, som bevæger sig over det. Dette tryk kan være betydeligt, så selv på en lille båd er rorpinden sædvanligvis en meter lang. Større både bruger generelt et hjul, der er fastgjort til roret med kabler og en stålkvadrant for at give tilstrækkelig kontrol.
Mens styring med et hjul kræver mindre indsats, er en rorpind bedre for folk at lære at sejle med, da det giver øjeblikkelig respons.